Głosowi asystenci znaleźli już dla siebie wiele zastosowań w biznesie. Na długą listę zadań możliwych do wykonania przez automat trafiła niedawno kolejna czynność: odzyskiwanie długów. Czy bazujące na sztucznej inteligencji voiceboty i chatboty mają szansę stać się skutecznymi negocjatorami? Wszystko wskazuje na to, że mogą być nawet bardziej efektywni niż ludzie. Windykacja voicebotem: co warto wiedzieć na początek?
Długów coraz częściej nie płacą zarówno osoby prywatne, jak i firmy. Aż 90% firm ma problemy z otrzymywaniem pieniędzy na czas. Nieregulowanie należności staje się coraz poważniejszym problemem. To powoduje, że poszukiwane są sposoby na skuteczną windykację. Coraz częściej możemy usłyszeć o windykujących botach. Sztuczna inteligencja przejmuje w pierwszej kolejności te obowiązki, które są schematyczne i jednocześnie niechętnie wykonywane przez ludzi.
Windykacja voicebotem „na miękko”
Może wydawać się, że voiceboty nie mają takiej siły oddziaływania jak ludzie i dłużnicy będą niechętni rozmowom z maszyną. Jak się okazuje, to nie jest do końca prawda. Sprawnie działające voiceboty mogą pomóc szybko i przy mniejszych kosztach odzyskać dług. O ich wykorzystaniu mówi się najczęściej w aspekcie windykacji polubownej. W windykację polubowną nie jest zaangażowany sąd ani żaden inny organ.
Automatyzacja, chociażby ta realizowana przy użyciu voicebota to próba transformacji starych, niedziałających modeli. Zaawansowana analiza, szybkie wyszukiwanie informacji w bazie danych, czy nawet obliczanie prawdopodobieństwa spłaty zobowiązania przez danego dłużnika, to wymierna pomoc przy pierwszych etapach windykacji. Już dzisiaj dzięki sztucznej inteligencji można wykonać takie obliczenia. Technologie głosowe to kolejne udoskonalenie dla procesów windykacyjnych. Voicebot, bazujący na AI, potrafi nie tylko skontaktować się z dłużnikiem, ale też znając historię płatności, przyjąć odpowiedni model negocjacyjny (zgodny z zaplanowanym scenariuszem).
Windykacja voicebotem: szybciej znaczy skuteczniej
Z wielu badań wynika, że im szybciej podjęta jest próba windykacji, tym większe prawdopodobieństwo zwrotu środków przez dłużnika. Za pomocą automatycznych narzędzie procesy odbywają się o wiele szybciej niż metodami tradycyjnymi. Każde call center obsługiwane przez pracowników, ma swojej limity połączeń, które można wykonać w ciągu jednego miesiąca/dnia/godziny. Voicebot dzwoniący do dłużników prawie nie ma takich ograniczeń. Co więcej, stawka minutowa za rozmowę jest bez porównania niższa niż koszt pracy pracownika. Do dłużnika docieramy więc nie tylko szybciej (równoległe wykonywanie tysięcy połączeń), ale też niższym kosztem.
Automatyczna windykacja miękka: posumowanie korzyści
Windykacja „miękka” na chwilę obecną wydaje się najlepszym teren działań dla voicebotów. Polega ona na monitowaniu dłużnika i pozostania z nim w kontakcie. Skuteczność windykacji jest największa, gdy od powstania zaległości nie minęło zbyt dużo czasu. Brak ścisłej formalizacji tego rodzaju windykacji sprawia, że jest to proces, którym można przy odpowiednio dobranych narzędziach odzyskać pieniądze naprawdę szybko.
Źródło:
http://www.egospodarka.pl/158269,Polskie-firmy-portfel-naleznosci-II-kw-2019,1,391.html
Podobne zagadnienia: