Voiceboty stają się coraz popularniejsze, ponieważ korzyści z ich implementacji przeważają nad ryzykiem inwestycyjnym. Nowe modele korzystania z wirtualnych asystentów (np. „chmura”) uczyniły je także dostępnymi dla szerokiego grona przedsiębiorstw, także tych z sektora MSP. Niższy próg wejścia powoduje, że coraz więcej przedsiębiorców zadaje pytanie o zalety korzystania z voicebotów.
Voicebot: korzyści, które warto poznać
Voiceboty są narzędziem, które nie jest dedykowane dla jednego procesu czy obszaru działania. Ich wpływ na pracę organizacji zależy od konkretnego wdrożenia, znajomości celów i potrzeb organizacji. Im lepiej rozpoznane i opisane procesy wyznaczone do automatyzacji, tym też bardziej widoczne korzyści. Wśród zalet posiadania voicebota można z pewnością wyróżnić kilka wiodących, które są najczęściej wymieniane zarówno przez dostawców tego typu rozwiązań, jak i ich odbiorców.
1. Przerzucenie na voiceboty schematycznych czynności
Call center, HR czy dział księgowy – w każdej komórce firmy czy instytucji jest do wykonania cały szereg procesów, które są schematyczne i rutynowe, ale niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Zatrudnieni pracownicy nie lubią wykonywać żmudnych czynności, dlatego z pomocą może przyjść właśnie bot. Automatyzując żmudny proces (zgłaszanie reklamacji, weryfikowanie danych, pozyskiwanie zgód), czas pracy zatrudnionych pracowników można przeznaczyć na wymagające ludzkiego podejścia działania.
2. Rozwiązanie problemu braków kadrowych
Odciążenie od schematycznych czynności to spora oszczędność czasu. Gdy mowa np. o call center dużej organizacji – korzyści są tym bardziej widoczne. Trudność w zatrudnieniu pracowników infolinii, spora rotacja, konieczność ciągłych szkoleń nowo zatrudnionych osób: to codzienność wielu szefów takich zespołów. Voicebot natomiast pracuje 24/7, także w dni wolne i święta. Brakujące miejsca pracy można więc obsłużyć z pomocą technologii. Ponadto voicebot jest postrzegany przez klientów call center pozytywnie, ponieważ nie kolejkuje zapytań – odbiera połączenie od razu.
3. Oszczędności przy automatyzacji
Podejście do voicebotów jako narzędzia automatyzacji procesów pozwala także na spore oszczędności. Robotyzacja procesów biurowych to precyzyjne ich wykonanie w krótkim czasie. Na infolinii jedna minuta pracy voicebota jest o ponad 50% tańsza niż pracownika, dlatego schematyczne zapytania użytkowników są obsługiwane niższym kosztem.
4. Podniesienie jakości świadczonych usług
Brak kolejkowania zapytań czy połączeń telefonicznych, udostępnienie bota do komunikacji wewnątrz firmy: to działania, które udoskonalają procesy. Ich użytkownicy mogą z nich korzystać szybciej i sprawniej, dzięki czemu są bardziej zadowoli z komunikacji.
Aby uzyskać wyższą jakość usługi, warto potraktować voicebota jako narzędzia omni-channel. Integrowanie ze sobą różnych kanałów tak, aby wzajemnie się uzupełniały to kolejny atut z perspektywy użytkownika.
Voicebot nowej generacji: skąd aż tyle korzyści?
Jeszcze do niedawna technologie, na których bazowały boty, nie były zadowalająca, a więc także użytkownicy „lubili” je mniej. Dzięki wsparciu botów sztuczną inteligencją, technologią rozumienia i przetwarzania mowy, potrafią dzisiaj zrozumieć o wiele więcej zapytań, a tym samym – udzielić prawidłowych odpowiedzi. Doświadczeni dostawcy usług mobilnych doskonale to rozumieją, dlatego chwalą się dzisiaj skutecznością zrozumienia intencji na poziomie przekraczającym 90%. Co bardzo interesujące, nowsza generacja botów, ta wspomagana głosem, wcale nie jest technologią mniej skuteczną. Wdrożeń voicebotów na polskim rynku jest zdecydowanie mniej niż chatbotów, jednak równie efektywnie prowadzą rozmowy z użytkownikami.