Reklama outdoorowa zmieniła się znacznie w ciągu ostatnich kilku lat. Choć jest to zaskakujące okazuje się, że w dalszym rozwoju reklamy zewnętrznej pomoże sztuczna inteligencja, a dokładnie – technologie głosowe. Wszystko wskazuje na to, że wsparcie rozwiązaniami voice kampanii OOH (ang. out-of-home) i DOOH (ang. digital-out-of-home) pozwoli lepiej wykorzystać potencjał tej branży. A jest o co walczyć: rynek DOOH w samej tylko Europie w 2021 roku był wart prawie 9,5 mld €.
Wielkim atutem reklamy outdoorowej zawsze była możliwość dotarcia do szerokiej grupy osób, które spędzają czas poza domem: w drodze do pracy, szkoły, na uczelnie, na zakupy. Oczywiście, już samo rozmieszczenie przestrzeni reklamowej jest nieprzypadkowe – znajduje się zawsze w punktach natężonego ruchu, tam, gdzie właściwa ekspozycja pozwala dotrzeć do największej liczby „przechodniów”. Taka strategia umieszczania przekazów marketingowych ma wiele zalet, jednak niestety są też pewne „minusy”.
OOH i DOOH: jakie braki zidentyfikowano do tej pory?
Mimo że reklama outdoorowa jest z pewnością ciekawą propozycją dla wielu marek, charakteryzuje się jednak również pewnymi brakami. Wśród nich wylicza się m.in.:
- problemy z mierzeniem skuteczności,
- krótki czas ekspozycji,
- trudności z generowaniem leadów.
Wymienionym minusom reklamy OOH (ang. out-of-home) i DOOH (ang. digital-out-of-home) można jednak skutecznie przeciwdziałać łącząc ją z rozwiązaniami voice.
Jak dokładnie technologie głosowe wspierają kampanie DOOH?
Głos to naturalny sposób komunikowania się ludzi między sobą, a ostatnio ten typ interakcji zaczynają wykorzystywać również markami do kontaktu z konsumentami. Jest to dzisiaj możliwe właśnie dzięki aplikacjom głosowym. Marki przyjęły strategię poprawiają doświadczeń użytkownika z reklam OOH, wysyłając ich właśnie do asystenta głosowego.
Aplikacje głosowe wyłapują więc użytkowników, którzy trafili do nich za pośrednictwem reklamy zewnętrznej i tym samym umożliwiają:
- wydłużenie czasu ekspozycji
Dzięki dedykowanej aplikacji użytkownik może nawiązać kontakt z aplikacją i już w tym punkcie styku dowiedzieć się więcej na temat usługi/produktu.
- rozliczanie skuteczność działań marketingowych
Gdy użytkownik aktywuje aplikację głosową, możemy uzyskać informacje na jego temat (dane jak: e-mail, numer telefonu). Oczywiście, niezbędne jest tu pozyskanie zgód na przetwarzanie tych danych (RODO). W rozliczeniu kampanii istnieje też opcja odróżnienia użytkowników od konkretnych reklam, dając cenne dane do testów A/B, a nawet lokalizację reklam i dystrybucję kanałów.
- generowanie leadów
Użytkownicy, którzy aktywują aplikację głosową, aby dowiedzieć się więcej o produkcie, mogą teraz zostać zamienieni w identyfikowalnych potencjalnych klientów. To właśnie ten element, którego brakowało wcześniej reklamom OOH – umożliwienie podjęcia dalszego kontaktu z odbiorcami reklamy.
Technologie voice w reklamie DOOH: podsumowanie
Korzystanie z aplikacji głosowych może naprawdę poprawić istniejące zalety kampanii OOH i DOOH. Ponieważ reklama poprowadzi użytkownika do aktywacji aplikacji głosowej, może on pozyskać więcej informacji na temat kierowanego do niego komunikatu. Użytkownik może też otrzymać więcej informacji na e-mail lub telefon i pozostać w kontakcie z marką. Z perspektywy każdej marki to oczywiste korzyści: dokładniejsze rozliczenie skuteczności danego medium oraz gotowe leady do przyszłych kampanii.
Źródło: Chatbotslife.