Generowanie leadów to jeden z kluczowych etapów w całym procesie pozyskiwania Klientów. Do tej pory wszystkie działania związane ze sprzedażą wykonywane były przez zatrudnionych pracowników, co generowało koszty i wymagało czasu. Dzisiaj istnieją jednak znacznie prostsze i mniej kosztowne sposoby na realizację niektórych kroków na drodze do ostatecznego celu, jakim jest finalizacja sprzedaży. Rozwiązaniem są oczywiście głosowi asystenci. Jak w praktyce wygląda generowanie leadów voicebotem?
Kim jest lead i dlaczego nie może nim być każdy?
Lead to mówiąc najprościej „potencjalny klient”, czyli firma lub osoba, która może stać się nabywcą usługi i/lub produktu danej firmy. Zbieranie danych kontaktowych do takich osób jest najczęściej zadaniem działu marketingu, a samo zbieranie danych musi odbywać się zgodnie z prawem. Oznacza to, że kluczowa jest tutaj zgoda leada na przetwarzanie jego danych osobowych. To oczywiście poza samym odszukaniem potencjalnych klientów jest największym wyzwaniem. Kiedy jednak już proces pozyskania potencjalnego klienta przebiegnie pomyślnie, takie namiary przekazywane są do sprzedawców.
Generowanie leadów jako komunikacja masowa
Jeśli widzieliście kiedyś lejek sprzedażowy pokazujący liczbę osób, które zainteresowały się daną marką a tymi, które ostatecznie dokonały zakupu/podpisały umowę, to można z tego obrazka wyciągnąć prosty wniosek: tylko niewielki odsetek wstępnie zainteresowanych osób, ostatecznie stanie się klientem firmy. Trzeba więc z początkowym przekazem trafić do dobrze wytargetowanej grupy docelowej, ale jednocześnie – jak największej liczby osób do niej się zaliczających. Tam, gdzie prowadzone są działania komunikacyjne na masową skalę, najczęściej może pomóc technologia. Oczywiście, tak właśnie jest też w tym przypadku.
Generowanie leadów voicebotem: dlaczego warto?
Voicebot, czyli głosowy asystent jest technologią, która stanowi idealne narzędzie masowej komunikacji. Może zarówno wykonywać połączenia wychodzące, jak i przychodzące, rozmawiać jednocześnie z tysiącami użytkowników, odbierać połączenia natychmiast, bez ich „kolejkowania”. Może też, co w przypadku np. weryfikacji leadów jest bardzo ważne: wybierać jednocześnie bardzo dużą liczbę połączeń. To bardzo duże przyspieszenie w procesie sprawdzania baz danych potencjalnych klientów oraz ogromne oszczędności kosztów (minuta rozmowy voicebota to o ponad 50% niższy koszt połączenia).
Przewaga voicebota nad komunikatem IVR
Już od kilku lat osoby odpowiedzialne za dział marketingu i sprzedaży szukają rozwiązań technologicznych, które pomogą generować leady szybciej i skuteczniej. Jednym z pomysłów, z których chętnie korzystano do tej były nagrywane komunikaty (często z użyciem głosu sławnej osoby) wysyłane na telefony odbiorców za pomocą tzw. IVR. Rozwiązanie to mogło być oczywiście skuteczne, jednak miało jedną zasadniczą wadę: nie umożliwiało swobodnej dwukierunkowej komunikacji. IVR-y to przede wszystkim jednokierunkowy przekaz przypominający raczej monolog „automatycznej sekretarki”. I w miejsce tej luki, pojawili się właśnie głosowi asystenci, od razu gotowi do przeprowadzenia rozmowy.
Jak voicebot pomaga w obsłudze leadów?
Czasem o voicebotach w generowaniu leadów jako mówi się jako o „kolejnej generacji wiadomości IVR”. I rzeczywiście voicebota można użyć w podobnych „okolicznościach” jak iVR, ale „lepiej”.
Voicebot w rozmowie z potencjalnych klientem:
- odpowie na pytania o firmę/produkty/, prowadzać dwukierunkową komunikację;
- może uzyskać potwierdzenie zgody na dalsze kontakty/nową forme kontaktu;
- może ustalić datę spotkania i przydzielić do niego odpowiedniego sprzedawcę;
- potrafi sprawdzić dane w systemie, a nawet je zweryfikować i uzupełnić;
- na żądanie rozmówcy, przełączy do konsultanta bez konieczności zmuszania użytkownika do wybierania wskazanych numerów z klawiatury telefonu.
Jaka jest efektywność generowania leadów voicebotem i od czego zależy?
Skuteczność kampanii generowania leadów za pomocą voicebota z pewnością zależy od przygotowania samej kampanii. Można jednak spodziewać się, że użytkownicy o wiele lepiej odnajdą się w komunikacji dwukierunkowej, którą gwarantuje głosowy asystent niż np. w sytuacji, gdy są tylko odbiorcą nagranego komunikatu.
Planując kampanię, warto zwrócić uwagę na to, aby:
- starać się przewidzieć pytania użytkowników i jasno przedstawić ofertę;
- zaadresować kampanię do odpowiednich osób;
- jasno wskazać użytkownikowi ścieżkę działania;
- zaplanować całą ścieżkę „przepływu” leada, punkty styku i wybrać odpowiednie dla nich kanały w perspektywie omnichannel.
- zawsze działać w zgodzie z prawem (!).