Voiceboty szturmem podbijają rynek, a kolejnych wdrożeń przybywa z każdym rokiem. O ich zastosowaniu i efektywności wiemy coraz więcej. Chociaż liderzy rynków finansowych i telekomunikacyjnych swoją wiedzą o implementacjach głosowych asystentów dzielą się niechętnie, uważając ją za pilnie strzeżone know-how, raporty i analizy firm badawczych i wielu organizacji, dostarczają cennej wiedzy. Na jakie liczby warto zwrócić uwagę? Zapraszamy na przegląd najbardziej aktualnej wiedzy o technologiach głosowych.
Na początek warto spojrzeć na doświadczenia użytkowników. Czy konsumenci są już gotowi na głosowe technologie?
1. Prognoza eMarketer: głosowi asystenci popularni jak nigdy
Liczba użytkowników asystentów głosowych (jak np. Siri, Alexa) ma osiągnąć 122,7 mln użytkowników w roku 2021. I to tylko w USA! Odsetek osób korzystających z głosowych asystentów szacuje się na ponad 42% wszystkich internautów.
2. Prognoza Google: żegnamy SEO, witamy VEO
Jesteście przyzwyczajeni do korzystania z wyszukiwarek internetowych w tradycyjny sposób, czyli wpisując daną frazę na klawiaturze? Niedługo to się zmieni. Internet będzie sterowany głosem użytkownika. To będzie sporo zmiana nie tylko dla internautów, ale też dla całej branży związanej z optymalizacją i pozycjonowaniem. Eksperci już dzisiaj mówią o tym, że tradycyjne SEO zostanie zastąpione przez swoja nowszą wersję: VEO (Voice Engine Optimization).
Użytkownicy Internetu wydają się więc być przekonani: wyszukiwania głosowe i asystenci . Ale co na to biznes? Oczywiście firmy badawcze także zbierają dane na ten temat.
3. Estymacja McKinsey: globalne oszczędności dzięki voicebotom
Wg przewidywań firmy badawczej McKinsey&Company do końca 2020 roku 80% firm działających online będzie korzystać z wirtualnych asystentów, w tym voicebotów. Globalne oszczędności z tego tytułu mają być liczone w miliardach dolarów.
Liczba procesów mogących podlegać automatyzacji jest tak duża, że wiele firm i przedsiębiorstw z pewnością zacznie działania od „mniejszych obszarów”. Efektywne wdrożenia będę natomiast zachętą do kolejnych wdrożeń.
4. Raport Adobe: lepsze doświadczenia użytkowników
Oszczędności i zwroty z inwestycji (ROI) to z pewnością konkretne powody, dla których firmy decydują się na automatyzację procesów. Jak się jednak okazuje – nie tylko to motywuje biznes i instytucje do sięgania po technologie głosowe. Innym istotnym powodem albo też pozytywnym „skutkiem ubocznym” takich działań jest lepsze customer experience.
Z czym mogą być związane lepsze doświadczenia użytkowników? Przede wszystkim: krótszym czasem oczekiwania na infolinii, sprawniejszym wyszukiwaniem informacji, możliwością łączenia ze sobą informacji z różnych kanałów (omni-channel). Aż 94% użytkowników zgadza się, że voice search jest proste w obsłudze. O technologiach głosowych mówi się już dzisiaj, że będę dostępne dla wszystkich: zarówno osób młodych, jak i starszych, czyli nie tak jak większość nowych trendów, które początkowo interesują zwykle wąskie grono miłośników technologii.
5. Capgemini: zakupy z głosowym asystentem
Wg Capgemini voiceboty podbiją e-commerce. Do 2021 roku 18% wszystkich zakupów dokonanych za pomocą platform internetowych realizowanych będzie właśnie za pośrednictwem wirtualnej obsługi głosowej.
Zdecydowanie voicebot nie jest jednak tylko rozwiązaniem dla e-sklepów. Głosowych asystentów zatrudniać będą banki, firmy windykacyjne, ubezpieczeniowe, telekomunikacyjne, instytucje publiczne. Jedynym słowem – wszędzie tam, gdzie potrzebny będzie szybki kontakt z klientem.
Dane z rynku voicebotów: przyszłość należy do głosowych asystentów
Nie ulega wątpliwości, że głosowych asystentów zaakceptują zarówno użytkownicy Internetu, jak i biznes. Ci pierwsi będą w nich widzieć realną pomoc i wsparcie w szybkim rozwiązaniu danego problemu. Dla drugich będą liczyć się oszczędności i usprawnienie pracy. Dla wszystkich jednak voiceboty oznaczają jedno: łatwiejszą organizacją własnych działań i lepsze ich efekty. Dlatego nie ma wątpliwości, że przyszłość głosowych asystentów zapowiada się jak najlepiej.