W listopadzie 2020 Voicebot.AI opublikował kolejny raport dotyczący asystentów głosowych w smartfonach. Głównym tematem podsumowania jest adaptacja przez użytkowników rozwiązań głosowych i zmian, które zaszły na tym polu na przestrzeni lat 2018-2020. Raport odpowiada na pytania dotyczące zarówno oczekiwań konsumenckich, jak i aktualnego zakresu korzystania z rozwiązań voice. Badanie prowadzone było w USA, a jego uczestnikami były osoby pełnoletnie.
Strategia gigantów: voice&mobile first
Smartfony to dziś kluczowa platforma umożliwiające korzystanie z głosowych asystentów. I wszystko wskazuje na to, że to właśnie to pole eksploatacji usług głosowych będzie mieć coraz większe znaczenie także w przyszłości. Technologiczni giganci są tego w pełni świadomi. Najwięksi dostawcy inteligentnych głośników w USA – Amazon, Apple i Google – kładą większy nacisk na nowe funkcje asystentów głosowych, które mają wnieść dodatkową wartość właśnie dla użytkowników mobilnych.
Przykłady? Amazon przedstawił Alexa for Apps, która umożliwia otwieranie i korzystanie z aplikacji mobilnych (jak TikTok), Apple skupił się na technologii przekazywania informacji między inteligentnymi głośnikami a smartfonami, a Google znacznie rozszerzył działanie aplikacji w październiku 2020.
4 segmenty tworzące ekosystem asystentów głosowych w smartfonach
Jak będzie wyglądała w przyszłości dynamika rynku głosowej sztucznej inteligencji? Aby przybliżyć ten temat, Voicebot.AI przygląda się trendom widocznym dobrze już dzisiaj. Wyróżnia m.in. 4 powiązane ze sobą czołowe segmenty aktywności.
1. Asystenci głosowi ogólnego przeznaczenia (usługi)
Są to dobrze znani asystenci głosowi dla konsumentów: Alexa, Bixby, Siri, Google Assistant. Asystenci coraz częściej wyposażeni są w możliwość integracji z aplikacjami innych firm.
2. Mobile app-based voice assistant (usługi)
Wiele aplikacji zostaje wzbogaconych w głosowy interfejs, aby ułatwić użytkownikom nawigację w jej obrębie. Ci asystenci głosowi wykraczają poza prostą integrację z Asystentem Google lub Siri.
3. Urządzenia specyficzne dla systemów operacyjnych smartfonów
Wszystkie usługi cyfrowe wymagają dystrybucji lub też po prostu udostępnienia ich użytkownikom. W tej chwili w USA mamy do czynienia z duopolem systemów operacyjnych, co oznacza, że Siri od Apple i Google Assistant zajmują uprzywilejowane pozycje.
4. Urządzenia peryferyjne (urządzenia)
Wszystkie te segmenty składają się na spójnie działający ekosystem.
Głosowa ekspansja w smartfonach i nierówny udział w rynku
Od 2018 do 2020 roku w USA nastąpił wzrost odsetka posiadaczy smartfonów z 78,3% do 82,9%, a konsumentów, którzy wypróbowali głosowego asystenta w swoim smartfonie z 58,5% do 61,2%. Udział w rynku poszczególnych asystentów kształtuje się następująco:
W USA wśród głosowych asystentów wyraźnie widoczna jest przewaga Siri od Apple nad Google Assistant i Alexą. Bixby Samsunga pozostaje daleko w tyle.
Interaktywność głosowa dla aplikacji mobilnych
Czy konsumenci są zainteresowani korzystaniem z głosowych asystentów w obrębie aplikacji mobilnych? Z badań Voicebot.AI wynika, że tak. Aż 45% dorosłych Amerykanów chciałoby, aby nawigację po ulubionej aplikacji wspierał voicebot. Jednocześnie dostrzegalna jest także grupa sceptycznie podchodząca do technologicznych nowinek głosowych – prawie ¼ ankietowanych nie widzi potrzeby implementacji takich rozwiązań w aplikacjach.
Źródło: Voicebot.AI: Smartphone voice assistant consumer adoption report. Executive Summary. November 2020.