5 powodów popularności voicebotów

Voiceboty podbijają biznes! W call center, na infoliniach, w bankach, firmach ubezpieczeniowych, windykacyjnych, e-commerce, korporacjach telekomunikacyjnych, instytucjach państwowych, działach HR największych firm i organizacji: voiceboty znajdują dla siebie coraz więcej „miejsc pracy”. Nowoczesne przedsiębiorstwa nie przechodzą koło głosowych asystentów obojętnie. Już 2019 rok to miesiące licznych wdrożeń, a bieżący rok ma ten trend jeszcze bardziej spopularyzować. Chcesz wiedzieć, czemu voiceboty są tak popularne? Poznaj 5 naprawdę ważnych powodów!

O voicebotach wiemy już całkiem sporo. Zarówno działanie samej technologii, jak i jej zastosowanie kryje coraz mniej tajemnic. Voiceboty szturmem podbijają polskie przedsiębiorstwa i instytucje. Przyczyn, dzięki którym ich popularność jest coraz większa jest przynajmniej kilka. Dzisiaj przedstawiamy zaledwie 5 z nich. Na początek 😊

1. Wszechstronność i wielokanałowość

Voiceboty udowadniają swoją skuteczność na wielu różnych polach i obszarach eksploatacji. Już dzisiaj głosowy asystent w call center potrafi zarówno odebrać połączenie, jak i je wykonać. Te pierwsze skracają dzwoniącym czas oczekiwania na połączenie. Drugie – potrafią poinformować w niezwykle krótkim czasie całą bazę rekordów np. o nagłej sytuacji. A wszystko to bez udziału człowieka. Szacuje się, że voicebot potrafi dzisiaj zautomatyzować 80% procesów w organizacji.

Równie sprawnie radzą sobie viceboty na usługach HR. Głosowy asystent, dysponując odpowiednio przygotowaną bazą wiedzy potrafi dokonać wstępnej selekcji kandydatów do pracy, umówić ich na rozmowy, a tym zatrudnionym – towarzyszyć w pierwszych daniach pracy. Co ciekawe, voiceboty są bardzie lubiane niż można by sądzić.

Dla wszystkich wątpiących w bezpieczeństwo takich rozwiązań można jeszcze dodać, że voiceboty są z powodzeniem wdrażane nawet przez instytucje państwowe, banki i ubezpieczalnie.  

Więcej o voicebocie w biznesie znajdziesz tutaj: https://polski-voicebot.pl/voicebot-w-biznesie/

2. Kompetencja zasilana AI

Voiceboty są coraz przychylniej witane w organizacjach ze względu na ich coraz pełniejsze kompetencje. Jak to się dzieje, że głosowy bot wie, jak  odpowiadać na pytania, potrafi wyszukać informacje w źródłach czy udzielać odpowiedzi? Jak za każdym rozwiązaniem IT – stoi za nim technologia. Jest nią dobrze skonfigurowana baza wiedzy oraz coraz częściej także AI. Sztuczna inteligencja pozwala botom (także tym głosowym) na naukę i rozwój kompetencji. W przyszłości rozmowa z nimi ma być nieodróżnialna od tej z człowiekiem.

3. Oszczędność kosztów

Kolejne powody popularności voicebotów nie dotyczą już tylko cech charakterystycznych czy sposobu działania, ale raczej – efektywności. Skuteczność voicebotów to naszym zdaniem najważniejszy powód, dla którego głosowi asystenci w biznesie stają się tak popularni. Wg różnych źródeł voiceboty i chatboty będę do końca tego roku obecne w 80% organizacji działających online. Taki sam odsetek procesów deklarowanych jest jako możliwy do automatyzacji przez dostawców usług chatbot-voicebot (on-premises i SaaS). Finalnie, robotyzacja procesów to oczywiście redukcja kosztów schematycznej pracy. Im większa skala działania, tym też większe oszczędności.

4. Ciekawsza praca dla zatrudnionych specjalistów i menadżerów

Oszczędność środków po wdrożeniu voicebota oznacza jednak znacznie większe korzyści niż tylko te wynikające z samego obniżenia kosztów rutynowych działań. Dzięki odciążeniu pracowników i kadry zarządzającej od schematycznej pracy, otwiera się możliwość wykonywania bardziej kreatywnych zadań. Wg prognozy Accenture idziemy w takim kierunku, aby 20% pracy generowało 80% wartości. Te 20% to właśnie praca w pełni wykonywana przez ludzi.

Bardziej satysfakcjonująca praca przewidziana jest jednak nie tylko dla pracowników, ale też menadżerów. Mniej czasu przeznaczonego na rekrutację, prace administracyjne i zarządzenie mniejszymi zespołami ma przełożyć się na lepszą jakość pracy i bardziej zoptymalizowane wykorzystanie talentów, jakie już są w zespole.   

5. Sprzyjający trend rynkowy: akceptacja konsumentów

Głosowi asystenci od Microsoft, Google czy Apple zyskali zainteresowanie konsumentów. Użytkownicy na razie korzystają z nich głównie za pomocą smartfonów lub specjalnych głośników. Liczy się jednak ich chęć do wchodzenia w interakcje z „mówiącą maszyną”. Akceptacja technologii głosowych w codziennym życiu to dobry punkt wyjścia dla biznesowych rozwiązań. To, co znane i lubiane ma przecież większą szansę na sukces. Te intuicyjne prognozy potwierdzają także badania i raporty. Wg raportu Oracle & Future WorkPlace (1) 53% pracowników wyraża optymizm na myśl o posiadaniu „wirtualnego współpracownika”. A 64% z nich ufałoby botowi bardziej niż …swojemu przełożonemu. Dodatkowo – coraz powszechniejsze stają się wyszukiwania głosowe również w wyszukiwarce internetowej (ten trend oficjalnie potwierdza m.in. Google szacująć liczbę wyszukiwań głosowych na 20%). Konsumenci są więc przekonani do danego rozwiązania. Co to oznacza dla biznesu? Sytuację idealną: wprowadzenie innowacji przy dużej akceptacji ze strony swoich klientów.  

Przyszłość voicebotów: jest dobrze, a będzie…jeszcze lepiej?

Nie ulega wątpliwości, że teraźniejszość sprzyja voicebotom. A bliska przyszłość zapowiada się w jeszcze jaśniejszych barwach. Wszystkie zalety głosowych asystentów, z których wymieniliśmy dzisiaj zaledwie kilka, napędzają dalszy wzrost zainteresowania tym rozwiązaniem. Kolejnym powodem wzrostu popularności voicebotów, który będzie dopiero przybierał na sile w nadchodzących latach jest sposób „dystrybucji” tego rozwiązania. Czyli, mówiąc inaczej – jego dostępności. Do tej pory voiceboty w biznesie były przede wszystkim implementowane jako usługa on-premises. Ze względu na długi i kosztowny proces wdrożenia było to więc rozwiązanie dostępne tylko dla nielicznych. Możliwość korzystania z voicebota na licencji (SaaS) i „w chmurze” pozwoli zbudować nową grupę biznesowych odbiorców. Wśród nich będzie wiele przedsiębiorstw z sektora małych i średnich. W szczególności tych z ambicjami do przeprowadzania innowacji.

Dane i raporty:

  1. Oracle: https://www.oracle.com/a/ocom/docs/applications/hcm/ai-at-work-ebook.pdf